fra A til B i Oslo

Som ny i Oslo kan det være vanskelig å navigere seg, og forstå simple ting som «hvordan ta T-banen?», «hvor er nærmeste bussholdeplass?» eller «går egentlig trikken om natten?». Dette er en helhetlig A til B guide hvor vi tar for oss ulike muligheter og tips, i tillegg til at vi besvarer dine spørsmål i kommentarfeltet!

Kollektivtransport

For studenter i Oslo kan man nok med trygghet fastslå at offentlig kollektivtransport er den vanligste og mest populære måten å bevege seg rundt i byen på. Det er kanskje ikke så rart når tilbudet er så utbredt og godt, med alternativ som både buss, trikk og T-bane. Som student får man selvsagt også studentrabatt!

Buss, trikk og T-bane med Ruter

Når man benytter kollektivtransport i Oslo, er det Ruter man har med å gjøre, og det er to apper man skal forholde seg til. RuterReise (grå) og RuterBillett (rød). Med RuterReise taster du inn hvor du er og hvor du skal, og får da opp den kjappeste ruten. Med RuterBillett både kjøper man billett og fremviser billett ved kontroll. Tips: Husk å alltid ha med deg studentbevis for å unngå bot.

For å få studentrabatt, må man kjøpe månedskort. Det gir et avslag på hele 40 % og prisen er 462 kroner. 30 dagers billetten kan brukes på Ruters busser, trikker, T-baner og båter, samt Vys tog i Oslo og deler av Viken. Man må være obs på at T-banen og trikken ikke går om natten, men at man dermed kan benytte seg av nattbuss. Linjekart og tabeller finnes HER. All annen nødvendig informasjon finnes HER.

Bysykkel

Oslo bysykkel er et subsidiert konsept av Oslo kommune. Konseptet går ut på at man leier en sykkel, henter den fra et stativ og leverer den på nærmeste stativ når man er ferdig.

Med Oslo Bysykkel appen kan man finne og kjøpe abonnement, finne sykler og stasjoner, og be om hjelp om det oppstår problem. Totalt i Oslo er det hele 246 stasjoner.

Når man har funnet og huket av sykkelen man ønsker å bruke, har man den tilgjenelig i opptil én time. Når man er ferdig, parkerer man den i nærmeste stasjon, og stasjonen finner man enkelt i appen.

Prisliste:
– Månedsabonnement: 129,-
– Sesongabonnement (fra april til november 2020): 399,-
– Dagspass: 49,-

All annen nødvendig informasjon om bysyklene finnes HER.

Lei elektrisk sparkesykkel

Hjem, men det er natt og T-banen har sluttet å gå, og taxi blir for dyrt? Da er leie av elektrisk sparkesykkel et godt og fleksibelt alternativ! Å leie elektrisk sparkesykkel er litt som å leie bysykkel, bare enda mer lettvint og morsomt, men på lang sikt blir det mer kostbart.

I Oslo har mulighetene for leie av el-sparkesykkel skutt i været, og det kommer til stadighet nye aktører på markedet, men mange faller også fra. De 5 mest kjente i dag er Voi, Tier, Bolt, Wind og Lime.

Konseptet er som følger:
– Man laster ned selskapets applikasjon
– Oppretter en bruker og legger inn betalingsinformasjon
– Finner nærmeste el-sparkesykkel på kartet
– Scanner koden på el-sparkesykkelen med mobilen

Når man er ferdig med kjøreturen, kan man sette den fra seg omtrent hvor man vil – det finnes enkelte «no-parking-zones», men disse er lett markert på kartet i appen.

De ulike aktørene operer med litt forskjellige priser, men konseptet er i all hovedsak likt hos dem alle. Voi og Tier har like priser, og er moderate i sin klasse. Den billigste aktøren på markedet er Bolt.

Bildelingstjenester

Har du billappen, men ikke bil og ønsker å disponere det over en kortere periode? Med bildeling kan du spare mye penger, ovenfor billeie av eksempel RentAwreck og Avis, eller å eie bil selv. Bilkollektivet, Nabobil, Hyre og Hertz BilPool er forholdsvis nye aktører på markedet.

Slik fungerer det:
1. Last ned appen
2. Legg inn betalingsinformasjon
3. Finn bilen du vil leie i kartet
4. Lås opp bilen med mobilen

Din egen mobil fungerer som nøkkel for bilen, noe som gjør at man slipper å vente.

I DENNE TV2 Hjelper deg episoden, går de grundigere inn i priser og muligheter hos de ulike aktørene!

Parkeringsmuligheter

Det er ikke fullt så vanlig blant studenter i Oslo å ha og bruke bil. Mye på grunn av lokal restriktiv bilpolitikk som innskrenker fremkommeligheten og gjør det dyrere. Men, det finnes likevel muligheter. Skal man parkere, bør man oppsøke mindre kjente parkeringshus og gateparkeringer. Man kan for eksempel finne gratis parkering i nærheten av T-banestasjoner og reise slik ned til sentrum. Man bør styre unna store parkeringshus som Oslo City og Aker brygge!

EasyPark, AimoParkNorway og Micasa er standard parkeringspapper man bør ha lastet ned!

Taxi

Taxi er dyrt og noe man som regel bør styre unna, men en gang i blant kan man unne seg en tur eller innimellom kan det oppstå situasjoner som gjør at Taxi er raskeste og beste alternativ.

Pris avhenger selvsagt av hvor langt man skal, men man kan også be om fastpris på forhånd av turen.

Oslo Taxi og NorgesTaxi er de to største aktørene. I tillegg begynner Uber, som forholdsvis nylig er blitt lovlig, å etablere seg i hovedstaden. Det er et godt og innovativt alternativ som er populært blant ungdom.

Vi håper dere liker guiden vår! Var det noe som var vanskelig å forstå, eller har du andre spørsmål? Vi svarer selvsagt i kommentarfeltet!

Leave Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *